středa 26. února 2014

Háčkovaný košík - návod



Před nějakou dobou mi přišla do emailu prosba o návod na háčkovaný košíček, který jsem před nějakou dobou ukazovala na blogu. Tehdy jsem háčkovala z hlavy protože se mi nepodařilo najít žádný rozumný návod. Od té doby jsem postup trošku vyšperkovala a dneska jsem pro ty tvořivé z vás připravila fotonávod doplněný popisem. Omlouvám se za kvalitu fotek, přes den zbývá velmi málo času a tak jsem byla nucela fotit večer pod umělým osvětlením...ale myslím si, že pro demonstraci to postačí:))

Tak se na to vrhneme:) Já jsem háčkovala z bavlněné příze catania, lze nahradit např. camillou, nelou, katkou či jinou bavlněnou přízí. Doporučený háček od výrobce byl pro cataniu 2,5 mm, já preferuji na háčkování košíků použít o něco menší číslo (tedy 2 - 2,25 mm), aby práce byla pevnější a lépe držela tvar.

1. Začínáme se 6 řetízkovými oky spojenými do kroužku. Poté, co oka spojíme do kroužku (pevným okem) uděláme 3 ř. oka jako náhradu za 1. dlouhý sloupek. Poté do kroužku háčkujeme 15 dl. sloupků.


2. V dalších řadách přidáváme podle logiky - v druhé řadě přidáváme v každém druhém oku (do 1 oka předchozí řady háčkujeme 2 dl. sloupky). Stejně tak dále v 3 řadě přidáváme v každém třetím oku, ve 4 řadě v každém 4 apod. Tento postup nám pomůže udržet kruh plochý. V případě, že by se stalo, že se během háčkování kruh začne vlnit - znamená to, že jsme přidávali příliš mnoho a je možné přidávat např. v  3 i 4 řadě rovnou v každém 4 oku...naopak pokud by se kruh začal rolovat nahoru znamená to, že jsme přidávali příliš málo a napravíme to tak, že např. v 3 a 4 řadě budeme přidávat v každém 3 oku. Je to trochu metoda pokus omyl, obvykle postačí přidávat, jak jsem popsala výše, ale někdy se stanou věci mezi nebem a zemí a některá příze zlobí. 


3. Co se týče ukončování jednotlivých řad, vždy řadu ukončíme pevným okem, čímž ji vyrovnáme. Pro začátek další řady vždy uháčkujeme 3 řetízková oka místo 1 dl. sloupku.


4. Každou řadu začínáme vždy přidáváním - do stejného oka ze kterého vychází první 3 ř. oka jako náhrada za dl. sloupek uháčkujeme ještě jeden dl. sloupek, pak přidáváme podle toho v jaké jsme řadě, jak jsem popsala výše.


4. Tímto způsobem háčkujeme tolik řad, kolik je potřeba abychom docílili požadované velikosti základy košíčku. Můj osobní typ, který později pomůže při škrobení výrobku je najít si nějakou misku, plechovku, cokoli, které potom použijeme jako "kopyto", na které potom košík navlékneme při sušení. Podle velikosti dna misky, na kterou budeme košík navlékat volíme i velikost dna košíku. Není to ovšem podmínkou, jak uvidíte později, já se tentokrát rozhodla pro jinou variantu.


Já pro svůj košíček zvolila základnu čítající 7 řad dl. sloupků.


5. Jakmile máme základnu košíku hotovu, přistoupíme k tvarování stěn. Je potřeba vytvořit předěl, který pomůže, aby přechod mezi základno a stěnou byl ostřejší. Toho docílíme tak, že v další řadě dl. sloupků (nyní už nepřidáváme) vpichujeme ne pod obě nitky oka z předchozí řady jako obvykle, ale pouze pod jednu (horní) nitku viz. obrázek. 


6. Po provedení předchozího kroku se košík začne tvarovat nahoru. Výše okraje je opět na vás, háčkujte tolik řad, kolik chcete, aby byla výška okraje podle vašich představ. Já volila poměrně nízkou výšku okraje, cca 3 řady.


7. Jakmile je výška stěny košíku dostatečná, přistoupíme k poslednímu bodu - okraj. Podle toho, jestli háčkujeme košík podle nějaké misky, plechovky apod. - zvolíme obyčejný okraj vytvořený obyčejnými oky, dáváme si pozor, abychom příliš neutahovali, abychom potom košík natáhli na "kopyto". Tímto způsobem vytvoříme rovný okraj. Pokud si přejeme vytvořit kulatější tvar košíku (jako jsem zvolila já), budeme postupovat následovně: okraj háčkuji z pevných ok, vpichuji opět pouze pod jednu nit předchozí řady. Pro ty z vás, kteří pevná oka neznají, háčkují se takto:

1. Háček vpíchneme pod jednu nitku oka z předchozí řady.
2. Nahodíme přízi na háček
3. Protáhneme přízi prvním okem, které máme na háčku. Zůstanou nám na háčku 2 oka.
4. Nyní již nenahazujeme, oko které máme blíže špičce háčku protáhneme rovnou druhým okem a zůstane nám opět na háčku jedno oko. Takto pokračujeme a tvoříme okraj z pevných ok.


8. Jakmile dokončíme okraj, zatáhneme přízi a zapošijeme ji. Můžete košík doplnit ještě o např. o háčkovanou květinku nebo jinou ozdobu. Já ji obvykle aplikuji na místo, kde jsou vidět přechody mezi jednotlivými řadami. Poslední fází je naškrobení výrobku, které není sice nutným krokem ale pomůže košíku lépe držet tvar a být pevnějším. Pokud jste háčkovali podle kopyta, není nic jednoduššího než mokrý výrobek (namočený ve škrobu na prádlo smíchaným s vodou v poměru 1:1 - já používám Alba efekt) natáhnout na kopyto (pokud je nádoba dřevěná navlékneme na ni sáček, aby na ní nemohla vlhkost) a necháme uschnout. Pokud máte košík se zahnutým okrajem stejně jako já, košík vytvarujeme prsty do, co nejpravidelnějšího tvaru a necháme uschnout. 

Tadáááá je hotovo:))



To je tedy v kostce návod jak si vytvořit košíček, snažila jsem se popsat všechny důležité body, které by vám měli pomoci se dobrat slušného výsledku. Budu moc ráda pokud někdo z vás, kdo bude návod zkoušet napíše zpětnou vazbu, jestli je zde vše dobře vysvětleno a popsáno. Snadno se může stát, že jsem na něco zapomněla či nepopsala jasně:)))

Tak se mějte krásně a háčku zdar:))

5 komentářů:

  1. Obávám se že ani s návodem.... :-D Je to kráásné ale!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyrobím ti nějaký růžový:)) ale na odkládání sponek a podobných drobností je to naprosto ideální:)

      Vymazat
  2. Háčkuju ráda a teď se mi sešlo po tetě, která už neplete a netvoří, neb je jí 84, spousta sixt a kadetů....staré tlusté druhy kousavých vln a tak jsem se vrhla na košíky. Zvolila jsem opět fantazii, které se meze nekladou a udělala jsem jeden kulatý odspoda hnedý, pak do zelena a nakonec modrou oblohu a na zelené stonky jsem dopletla barevné kvítka. Výsledek...včera ocenila dcera, která ho dostala k MDŽ a sama je taky moc šikovná.Souhlasím s Tebou, na drobnosti naprosto ideální, ale třeba i chleba v kuchyni jsem do jednoho schovala a hned je to veselejší:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé tak ten nápad s barevným košíkem a květinami je super!!! to mě úplně nadchlo! to asi někdy zkusím:))) co se týče košíku na chleba, to mě láká už docela dlouho, anebo na ovoce...ale pořád ne a ne se do toho pustit:) ale na to by to chtělo nějakou opravdu pevnou přízi, nebo jutový provázek:)

      Vymazat
  3. Nádhera, taky si plánuji uháčkovat košík na ovoce. Zkoušela jsem jeden z Paris, ale na košík je tahle bavlna dost měkká, musím najít něco pevnějšího - s tím jutovým provázkem je to dobrý nápad. Jana

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...