neděle 16. února 2014

Ekonomické vaření



Někdo by si možná při pohledu na nadpis dnešního článku mohl pomyslet, že budeme brousit do vod low-endových značek potravin či hledat levnějšího dodavatele plynu, ale není tomu tak. Dneska budeme přemýšlet nad tím, jak ušetřit nejen peníze ale také čas a energii při přípravě dvou skupin potravin, které jsou super zdravé a výživné, ale doba a způsob jejich přípravy je řadí někam na společenské dno.

Možná někteří z vás už tuší...mluvím o luštěninách a obilovinách. Čočku možná má na jídelníčku jednou v měsíci každý, občas nějakou tu fazoli v omáčce, či polévce. Ale nevím komu z nás se daří mít luštěniny na talíři vícekrát týdně, stejně tak, jako špaldu, nebo třeba ječné kroupy. A není to jen tím, že tyto potraviny se neřadí mezi ty super oblíbené. Představa, že několikrát týdně namáčím luštěniny nebo obiloviny, a potom je i přes namočení poměrně dlouhou dobu vařím mě vždycky šla proti srsti. A kupovat všechno v konzervách? To by se zase nelíbilo mé peněžence.

Před nějakou dobou, když jsem se začínala o zdravé stravování zajímat se mi do ruky dostala kuchařka manželů Uhrinových s vtipným názvem "Nevařte podle kuchařek". Ačkoli pro ně není primárně určena, jedná se o veganskou kuchařku, která obsahuje spoustu informací o dopadu jednotlivých potravin na lidské tělo a prospěšnosti stravování založeném na rostlinné stravě. Ačkoli nepatřím mezi takto vyhraněné strávníky, rozhodně jsem z ní načerpala mnoho inspirace, mimo jiné i návod na naše ekonomické vaření luštěnin a obilovin.

zdroj
Nápad je to veskrze jednoduchý a možná mnozí z vás to takto praktikují a mému rozsáhlému elaborátu se vysmějí, ale mě to tehdy přišlo jako geniální řešení. Mít pořád po ruce několik druhů luštěnin do různých salátů, polévek apod. se mi zdá jako fajn první krok k tomu je vůbec začít jíst:)

Jednoduše si vždy jednou za čas namočím několik druhů luštěnin, tentokrát hnědých fazolí a fazolí černé oko přes noc.


Druhý den si připravím tlakový hrnec (pokud vařím jen jeden druh, jinak vařím v obyč. hrncích), sliji vodu z luštěnin a vařím je téměř do měkka. Jakmile začínají být měkčí, přidám bujón. Voda by měla být poměrně dost ochucená, jinak budou luštěniny plané. Po té, co je sliji, dávkuji do mističek o velikosti přibližně jedné porce (cca 1 větší hrst). Je to tak akorát do polévky, salátu, nebo na dávku pomazánky.


Luštěniny nechám vychladnout a až poté misky uzavřu a šupajdy s nimi do mrazáku, kde čekají na svou příležitost. Nu a potom nezbývá než večer rozmyslet, co budu baštit další den a mističku z mrazáku předělat do ledničky, kde mi do rána krásně povolí. Pak už můžu luštěniny nebo obiloviny použít dle libosti.

Miska paní cizrny, která dnes dostala svou šanci, ukázat, co v ní je:)
Naprosto jednoduchý trik, který vám umožní baštit něco zdravého s minimem nákladů a námahy. Co vy a luštěniny? Baštíte? Nebo je stejně jako já dříve spíš opomíjíte:)

p.s. Brzy vám ukážu recept, jak takto připravené luštěniny využít, takže stay tunned!




2 komentáře:

  1. Těším se, protože quinoe je naprosto skvělá. Díky!!! Jinak luštěniny mám ráda až na to nadýmání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S quinoou mám v záloze jeden perfektní a jednoduchý salát! Určitě ho brzy dám na blog:) Co se týče nadýmání, mám pocit, že od té doby, co jsem je začala jíst častěji, tak mi nijak zvlášť neplechu nedělají:) někde jsem četla, že tělo si na to časem zvykne. Jinak četla jsem na to dobrý trik - když se chystáme luštěniny namáčet před vařením tak se přivede voda k varu, 3 minutky se luštěniny povaří, pak se odstaví a nechají cca hodinu stát. Pak se znovu zalejí vodou a nechají se máčet jako obvykle, třeba přes noc. Tímto způsobem by se měl v luštěninách snížit obsah sacharidů a neměly by dělat neplechu....já osobně to nedělám, protože jsem na to líná ale radí to v jedné z mých oblíbených kuchařek, ke které mám důvěru:D takže doporučuji vyzkoušet:)))

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...