středa 27. listopadu 2013

Winter is coming - Sada šála a baret + návod

Hezký večer všem:) dneska mám pro vás jen rychlovku, ukázku sady, kterou jsem veleúspěšně dopletla minulý týden. Rychlý nástup zimy mě tentokrát nezaskočil. V sobotu večer jsem k šále dopletla baret a v neděli už bylo bílo! Šálu už jste viděli v minulé ukázce (příze yetti - smetanová, spotřeba 2 klubka, jehlice 7, hráškový vzor (viz minulý příspěvek). Baret je novinkou a musím říci, že to byl velký boj. Je to moje úplně první čepice pletená navíc na kruhové jehlici (tu jsem si mimochodem na první pokus zamilovala a už nechci jiné!)Poslední dobou jsem na internetu okukovala návody na barety, našla jeden krásný, nahodila a zase zahodila. Nakonec jsem jeden večer sedla a intuitivně bez návodu začla. No v počátcích se zdálo, že to bude nenositelná obludnost, při rozšiřování jsem nahodila dvojnásobný počet ok a vypadalo to, že z čepky bude spíše podsedák:DDD Ale nakonec to kupodivu dopadlo dobře, i když bych ocenila, kdyby byl trochu "delší" a nekončil v půlce uší. Ale přesto jsem spokojená a vy, kteří se chystáte na něco podobného nebojte se toho, není to tak složité! 






Pro zájemce stručný pracovní postup baretu:))

Pokud by někoho moje motání inspirovalo, nebo nemohl najít jednoduchý návod na baret, zde je pár tipů. Nevím zda to bude pro někoho zajímavé, přesto pokud ano a bylo by něco nejasného, nebojte se v komentářích zeptat:))

Na baret jsem spotřebovala jedno klubko yetti, pletla jsem na jehlici č. 5. Počáteční počet ok jsem zjistila pomocí zkušebního vzorku (změřila jsem si palici, upletla vzorek 10 x 10 cm a zjistila kolik ok se na šířku vleze do 10 cm. Dejme tomu, že 17 ok(příklad) a poté si podle obvodu hlavy vypočetla počet ok, potřebných pro můj rozměr (obvod hlavy 55 cm: 55/10 (5,5)- 5,5 x 17 = 93,5 - 94 ok. P.S. upleťte si zkušební vzorek ale rovnou patentem (1 oko hladce, 1 obrace) já si jej udělala jen hladce a potom jsem měla moc ok a volný okraj čepice, pro pohodlné nošení jsem si musela pomoci kloboukovou gumkou. 

Patentem jsem pletla cca 5 cm, v další řadě /pletena pouze hladce) jsem za každý okem nahodila další - celkem po této řadě 188 ok). Dále pleteme hladce 5-10 cm (podle toho jak chceme mít baret vzadu spadlý, nebo naopak oplý) a následně začneme ubírat. Podle počtu ok si vyberme kolik budeme mít ubíracích proužků. Ideální je tak od 6 do 10 - čím více ubíracích proužků, tím rychleji bude baret ukončen. Já zvolila u svého baretu 8 (v našem modelovém případě u 188 ok, nevychází celé číslo, v praxi bychom to řešili tak, že jeden proužek by nebyl úplně stejný jako ostatní, ale to se v pletenině ztratí). Ubíráme tak, že vždy spleteme dvě sousední oka hladce. Je fajn si v první řadě oka nejprve rozpočíst a udělat si značky provlečenou bavlnkou pro lepší orientaci. Takto pokračujeme (já ubírala v každé řadě, pro spadlejší baret by bylo možno ubírat v každé druhé řadě. Jakmile nám zůstane na jehlici cca 10 - 15 ok, stáhneme je do kroužku pomocí háčku, nit zapošijeme, baret narazíme na hlavu a vstříc sněžnému království:))

No pletení mě letos vážně chytlo, myslím, že rozhodně nebude trvat dlouho, než sesmolím něco dalšího:)))

9 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Děkuji:))) no na to, že jsem myslela, že to budu stopro párat dopadl nad očekávání:)))

      Vymazat
  2. No panejo ty jsi tak ukrutně šikovná, krásná práce! :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ach, obdivuji takové šikovné lidi :D. Já mám od babičky dva uháčkované barety, fialový a krémový a pořád je mám ráda. Nicméně je pro mě velmi obtížné najít něco, pod čím mi zůstanou všechny vlasy, protože je to moje první zima, kdy je nechávám zcela a úplně, jak si narostly... no a většinou to dopadne tak, že nasadím čepici a po pár metrech se to už dere ven horem dolem... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, no já mám oproti tobě hodně krátké vlasy a taky mi to dělá binec, hlavně se mi to začne vlnit přes šálu a trčí do všech světových stran, ale schované vlasy uplně mi zas nesluší, no je to boj:)))

      Vymazat
  4. Juuuuu,tobě to vážně sluší...Ta čapka je super :-)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...